16.5.2014

Aloittelijan työkalupakki

Haaveilen siitä, että ensi lukuvuonna saisin paneutua enemmän pedagogiikkaan kuin tekniikkaan - että saisin aloittaa lukuvuoden aika tavalla toimivammassa teknisessä ympäristössä kuin menneenä syksynä. 

Sen eteen on täytynyt ja täytyy tehdä töitä usealla rintamalla: On itse testailtava ja tutkittava, millä välineillä ja sovelluksilla mikäkin toiminto on mielekästä tehdä ja kartutettava omaa osaamista. Mahdollisuuksien kirjo on aika uuvuttava ja neuvoa kysyessä kaikilla vastaajilla on eri suosikit. Elämän yksinkertaistamiseksi päätin jossain kohtaa paneutua edes alustavasti siihen, mihin kaikkeen Google-tunnuksilla pääsee käsiksi ja mihin sen kautta avautuvat sovellukset taipuvat. Samalla on pitänyt yrittää osoittaa ylemmille tahoille, että tvt:n opetuskäyttö on ihan eri asia kuin hallintoportaan työskentely päätelaitteilla.Oman juonteensa pohdintaan tuo ihmettely sähköistyvien ylioppilaskirjoitusten vaatimusten äärellä.

Kouluvuoden kääntyessä loppusuoralle tulin koonneeksi perusteluita sille, miksi kannattaisi hankkia kaikkien muiden tunnusten lisäksi koko koululle vielä GAFEkin (Google Apps for Education), ja samalla kokoilin ideoita, miten päästä alkuun tvt:n opetuskäytössä. Lopputulokseksi muovautui paketti yksinkertaisia perusopettajan esimerkkejä ja ohjeita ja käyttövinkkejä muhimaan omaan ja kollegoiden päähän kesäksi. Ihan kaikkia hienouksia (esim. Doctopus + Goobric, GoogleClassroom) en uskaltanut tuohon vielä lisätä, mutta jännä niihinkin on päästä tutustumaan. 

Ja kesällä voisi olla kiva herkutella jollain, millä saa tehtyä visuaalisesti kiehtovia tuotoksia. Minkähän kanssa aloittaisi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti